Tentoonstellingen


Met het thema de Vrolijke Frankenstein zoekt het Maker Festival Twente naar ontwikkelingen die relevant zijn voor de regio en het festival. Om het netwerk te verstevigen worden verbindingen gelegd tussen de programmering van Tetem, Museum TwentseWelle en de programma’s van partners.

 

De Vrolijke Frankenstein
Tijdens het Maker Festival Twente is in Museum TwentseWelle de tentoonstelling de Vrolijke Frankenstein te bezoeken.

De tentoonstelling vertelt het verhaal van de tweestrijd tussen hoop en vrees. In de novelle Frankenstein or the modern Prometheus creëert Mary Shelley de hoofdpersoon Victor Frankenstein. Gedreven door zijn vooruitgangsgeloof is hij een levend wezen bestaande uit niet-levende onderdelen. Is hij een echt mens of is het een robot? Angst voor het naamloze wezen leidt ertoe dat hij zich uiteindelijk ontpopt tot een monster.

eery-1648250_1920

Het verhaal over Victor Frankenstein is nog immer actueel. Het razende tempo waarin nieuwe technologieën en innovaties worden ontdekt zijn kenmerkend voor onze eeuw. De mogelijkheden lijken eindeloos. Schaakgrootmeester David Levy bijvoorbeeld weet zeker dat ‘als we over twintig jaar een kamer binnenkomen, we niet meer kunnen onderscheiden of we daar een robot of een mens tegenkomen.’

Die angstloze blik deelt hij zeker niet met iedereen. Het vooruitgangsgeloof en de nieuwsgierigheid gaan samen met een grote angst voor de vernieuwing. Wat is er nog mens aan ons in de toekomst? In hoeverre is morgen al vandaag? Hoe intelligent is kunstmatige intelligentie? Komt er een samensmelting tussen mens en techniek – of is die zelfs al gaande?

 

StickMan
In Tetem is tijdens het Maker Festival de tentoonstelling StickMan van Stelarc te zien.

Stelarc is een ‘levend experiment’ in het aangestuurd worden en aansturen van zichzelf binnen robotica en daarmee de personificatie van de hedendaagse Frankenstein.

StickMan is een stok-achtig exoskelet dat pneumatisch wordt aangedreven. Wanneer de kunstenaar het exoskelet draagt worden zijn armen en linkerbeen algoritmisch aangestuurd, terwijl hij zelf met zijn rechterbeen diverse richtingen kan inslaan. Op die manier kan hij de interactie aangaan met zijn eigen schaduw en de geprojecteerde video feedback.

stickman

Naast een ‘performance vehikel’ is de StickMan ook een geluidsmachine, die bewegingsgeluiden vastlegt en bewerkt. StickMan laat bezoekers participeren door hun eigen bewegingen op te nemen, te bewerken en af te spelen.