Tentoonstellingen


Het Maker Festival Twente werkt in 2018 vanuit het thema ‘De Vrolijke Frankenstein’. Hoe ziet de toekomst van robotica eruit? Welk effect heeft kunstmatige intelligentie op de maatschappij? Welke mogelijkheden bieden nieuwe technieken aan hedendaagse makers en ontwerpers?

De tentoonstellingen ‘De Vrolijke Frankenstein’ in Museum TwentseWelle, en ‘StickMan’ en ‘The Fragility of Life’ in Tetem vormen de rode draad van het festivalprogramma.

 

StickMan van Stelarc

In Tetem is tijdens het Maker Festival de tentoonstelling StickMan van Stelarc te zien.

Stelarc is een ‘levend experiment’ in het aangestuurd worden en aansturen van zichzelf binnen robotica en daarmee de personificatie van de hedendaagse Frankenstein.

StickMan is een stok-achtig exoskelet dat pneumatisch wordt aangedreven. Wanneer de kunstenaar het exoskelet draagt worden zijn armen en linkerbeen algoritmisch aangestuurd, terwijl hij zelf met zijn rechterbeen diverse richtingen kan inslaan. Op die manier kan hij de interactie aangaan met zijn eigen schaduw en de geprojecteerde video feedback.

Naast een ‘performance vehikel’ is de StickMan ook een geluidsmachine, die bewegingsgeluiden vastlegt en bewerkt. Een kleinere versie van StickMan stelt bezoekers in staat met het exoskelet te communiceren door hun eigen choreografieën op te nemen, inclusief de gegenereerde geluiden.

Op zondag 27 mei van 13:00-18:00 tijdens het Maker Festival geeft Stelarc een vijf uur durende performance van StickMan kun je als bezoeker het exoskelet en de kunstenaar besturen!

 

The Fragility of Life

De tweede tentoonstelling in Tetem die te zien is tijdens het Maker Festival is The Fragility of Life van designer en onderzoeker Simone C. Niquille. Simone onderzoekt hoe het menselijke lichaam en de identiteit worden weergegeven en beschouwd in de digitale wereld. De tentoonstelling is opgezet rondom drie karakters, zowel fictief als non-fictief: een Hillary Clinton lookalike, ROOT 0082 en Kritios They. Tezamen vormen de personages een onderzoek naar de productie en toepassing van digitale mensen, virtuele identiteit en de authenticiteit van het vervaardigde beeld. De Root 0082 ‘arch’ is de nieuwste 3D geprinte figuur die speciaal voor de tentoonstelling in Tetem wordt gemaakt, in samenwerking met Saxion FabLab Enschede. De sculptuur wordt in delen geprint en getoond in de tentoonstelling. Tijdens het Maker Festival Twente op 26 & 27 mei wordt de volledige sculptuur gepresenteerd!

Saxion FabLab toont tijdens de Makersbeurs in Tetem’s foyer het maakproces van Simone’s sculptuur, de personificatie van captured data als 3D geprint object en de zoektocht naar nieuwe, innovatieve materialen en technieken.

 

Frankenstein, ik denk dus ik ben

Tijdens het Maker Festival Twente is in Museum TwentseWelle de tentoonstelling Frankenstein, ik denk dus ik ben te bezoeken.

De tentoonstelling vertelt het verhaal van de tweestrijd tussen hoop en vrees. In de novelle Frankenstein or the modern Prometheus creëert Mary Shelley de hoofdpersoon Victor Frankenstein. Gedreven door zijn vooruitgangsgeloof is hij een levend wezen bestaande uit niet-levende onderdelen. Is hij een echt mens of is het een robot? Angst voor het naamloze wezen leidt ertoe dat hij zich uiteindelijk ontpopt tot een monster.

Het verhaal over Victor Frankenstein is nog immer actueel. Het razende tempo waarin nieuwe technologieën en innovaties worden ontdekt zijn kenmerkend voor onze eeuw. De mogelijkheden lijken eindeloos. Schaakgrootmeester David Levy bijvoorbeeld weet zeker dat ‘als we over twintig jaar een kamer binnenkomen, we niet meer kunnen onderscheiden of we daar een robot of een mens tegenkomen.’

Die angstloze blik deelt hij zeker niet met iedereen. Het vooruitgangsgeloof en de nieuwsgierigheid gaan samen met een grote angst voor de vernieuwing. Wat is er nog mens aan ons in de toekomst? In hoeverre is morgen al vandaag? Hoe intelligent is kunstmatige intelligentie? Komt er een samensmelting tussen mens en techniek – of is die zelfs al gaande?