Educatie


In 2016 ontwikkelde Tetem een educatieprogramma waardoor het mogelijk werd om op een meer regionale manier invulling te geven aan het Maker Festival Twente. Dit concept noemen wij de Play & Learn dagen. Deze aanpak bleek een groot succes, de draagkracht voor het Maker Festival Twente werd er verder door verstevigd en geborgd.

Net als vorig jaar, gaan we ook in 2017 samenwerken met Hengelo en Almelo bij de organisatie van de Play & Learn dagen. Als opmaat naar het MFT kan het onderwijs tijdens de Play & Learn dagen alvast kennis maken met makers, uitvinders, kunstenaars, ondernemers en wetenschappers. Er zijn presentaties en workshops voor het primair onderwijs (PO), voortgezet onderwijs (VO) en middelbaar beroepsonderwijs (MBO).

IMG_6197

Tijdens de Play & Learn dagen wordt een schoolklas opgedeeld in subgroepen van 7 tot 10 leerlingen. Iedere subgroep bezoekt in een carrousel 3 verschillende makers. Hierbij wordt de verdeling zo gemaakt dat de 3 of 4 subgroepen van een schoolklas verschillende makers kunnen bezoeken. De leerlingen worden uitgedaagd mee te kijken, doen en beleven. En het plezier en het nut van het zelf dingen bedenken en maken te ervaren.

Het uitgangspunt is dat iedere leerling in de te volgen carrousel ervaringen opdoet op verschillende gebieden:

  • Het creatieve proces
  • Onderzoekend werken
  • Kennismaken met een bedrijf
  • Een innovatieve maker
  • Een technische maker
  • Het ‘’zelf iets maken”

Aansluitend aan dit bezoek maken de leerlingen per twee- of drietal een presentatie van een van de door hen bezochte makers. Terug op de school presenteren de leerlingen de opgedane ervaringen aan elkaar. Op deze wijze worden ervaringen gedeeld en worden leerlingen geprikkeld om het Maker Festival Twente op 20 en 21 mei 2017 te bezoeken.

Het doel van de Play & Learn dagen is:

  • Door nieuwsgierigheid en inspiratie belangstelling wekken voor innovatieve en duurzame oplossingen, kunst, technologie en (nieuwe) ambachten
  • Jongeren geïnteresseerd maken in het toepassen en vernieuwen van techniek
  • Beroepsperspectieven binnen de sectoren techniek, creatieve economie en maakindustrie in kaart brengen en jongeren de mogelijkheid bieden zich hier een beeld bij te vormen
  • Twente opnieuw zichtbaar maken als dé locatie voor de maakindustrie

Docenten/scholen kunnen deze workshops boeken via: educatie@roombeekcultuurpark.nl

 

Enschede

IMG-20170516-WA0007

Dinsdag 16 en donderdag 18 mei 2017 – voor PO groep 7, VO en MBO – locatie Museum TwentseWelle

Volg workshops waarbij je een papier animatie maakt of water laat ‘dansen’ met Oyfo, hervorm met thermoplast Protoplast een eigen bril, zaklamp of speelgoed, maak een kunstig robotje van technische onderdelen die echt kan bewegen, leer spelletjes, video’s en games programmeren met Coderdojo Enschede, maak een 3D print met de WoWi!-bus, creëer je eigen muziekinstrumenten van recycle materiaal, maak een bruisraket met een bruistablet met Stichting C3, maak een kickstarter met de Kaliber Kunstenschool of vlieg weg in de vliegsimulator van J&R Virtual Reality Entertainment. Maak, deel, leer en beleef zelf!

 

Hengelo

IMG_6180

Woensdag 10 mei 2017 -voor PO groep 7, VO en MBO- ROC van Twente locatie de Gieterij in Hengelo

Volg workshops waarbij je een papier animatie maakt of water laat ‘dansen’ met Oyfo, hervorm met thermoplast Protoplast een eigen bril, zaklamp of speelgoed, leer hoe je videomateriaal filmt en 2D animeert met Trimotion, maak een kunstig robotje van technische onderdelen die echt kan bewegen, leer spelletjes, video’s en games programmeren met Coderdojo Enschede, creëer je eigen muziekinstrumenten van recycle materiaal, proef de worsten van worstenmaker Zwanenberg die je ook het maakproces uitlegt, maak een bruisraket met een bruistablet met Stichting C3, of vlieg weg in de vliegsimulator van J&R Virtual Reality Entertainment. Maak, deel, leer en beleef zelf!

 

Almelo 

IMG-20170517-WA0008

Woensdag 17 mei 2017 – voor PO groep 7, VO en MBO – Indië Terrein,  locatie Sluiskade Noordzijde 14, Almelo

Volg verschillende workshops en hervorm plastic met thermoplast Protoplast tot een eigen bril, zaklamp of speelgoed, leer spelletjes programmeren of 3D printen in de WoWi-bus, bouw met Kaliber Kunstenschool een kickstarter; een instrument dat werkt met vuur en zwaartekracht om een kettingreactie in gang te zetten, leer hoe je videomateriaal filmt en 2D animeert met Trimotion, ontdekt en experimenteer met waterstof en windenergie met Hobbytime Almelo, leer videogames programmeren met Bibliotheek Almelo, maak een bruisraket met een bruistablet met Stichting C3 of vlieg weg in de vliegsimulator van J&R Virtual Reality Entertainment. Maak, deel, leer en beleef zelf!

 

De Play & Learn dagen 2017 worden mede mogelijk gemaakt door:
Almelo Promotie, Bibliotheek Almelo, Bureau Hengelo, Coderdojo Enschede, De Smaak Van, Google Grant, Hobbytime Almelo, J&R Virtual Reality Entertainment, Kaliber Kunstenschool, LaQ, MAFF, Museum TwentseWelle, Oyfo, Protoplast, ROC van Twente, Roombeek Cultuur Educatie, Shell, Stichting C3, Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, Ter Steege, Tetem, TkkrLab, TriMotion, WoWi!-bus, Wowlab, Zwanenberg Foodgroup.